Effect of Recruitment and Selection on Employee Retention: Mediating Factor of Employee Engagement

Edwin Agwu, Ngozi I. Nwoke

Abstract


ABSTRACT

Purpose: This study aims at identifying the effect recruitment and selection has on employee retention in selected SMEs in Nigeria, using employee engagement as a mediating variable.

Design/Methodology/Approach: It employed descriptive research design, stratified sampling technique and questionnaires as instruments for gathering the much needed data

Findings: Findings revealed among others, that recruitment and selection on their own has no substantial effect on employee retention, but with the combination of employee engagement, a strong significance on employee retention can be achieved. Conclusively, employee engagement mediates the outcome of recruitment and selection on employee retention.

Research limitations: This study has two limitations. First, though employment cuts various sectors of the Nigerian economy, this study only dwelt on the SMEs. Second, the study utilized the quantitative method, further studies can utilise either the qualitative or mixed method approaches.

Pratical implications: Based on the findings, the study recommends among others that small and medium enterprises (SMEs) management should endeavor to carry out a robust recruitment and selection process to ensure that they recruit talents that are valuable, uncommon, inimitable, and not substitutable. However, they should also, ensure to implement employee engagement strategies so as to retain the selected talents in the firm.

Originality/Value: To the best of this researcher’s knowledge and the various literatures reviewed, no study has been conducted within the Nigerian setting and at this time on the effect of recruitment and selection on employee retention: mediating factor of employee engagement.

 

Keywords: Recruitment and Selection, Employee Engagement, Employee Retention, Talent Management, Small and Medium Enterprises.

 

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Título: "Efeito do recrutamento e seleção na retenção de funcionários: fator mediador do envolvimento dos funcionários"

Resumo

Objetivo: Este estudo tem como objetivo identificar o efeito que o recrutamento e a seleção exercem sobre a retenção de funcionários em PMEs selecionadas da Nigéria, usando o envolvimento dos funcionários como uma variável mediadora.

Desenho/metodologia/abordagem: Empregou projeto de pesquisa descritiva, técnica de amostragem estratificada e questionários como instrumentos para coletar os dados tão necessários
Resultados: Constatações reveladas, entre outras, que o recrutamento e a seleção por conta própria não têm efeito substancial sobre a retenção de funcionários, mas com a combinação do engajamento dos funcionários, pode ser alcançado um forte significado na retenção de funcionários. Conclusivamente, o envolvimento dos funcionários medeia o resultado do recrutamento e seleção na retenção de funcionários.
Limitações: Este estudo tem duas limitações. Primeiro, embora o emprego reduza vários setores da economia nigeriana, este estudo se concentrou apenas nas PME. Segundo, o estudo utilizou o método quantitativo; outros estudos podem utilizar as abordagens qualitativa ou mista.
Implicações: Com base nas conclusões, o estudo recomenda, entre outros, que a gerência de pequenas e médias empresas (PME) se esforce para realizar um processo robusto de recrutamento e seleção para garantir que eles recrutem talentos valiosos, incomuns, inimitáveis e não substituíveis . No entanto, eles também devem garantir a implementação de estratégias de engajamento dos funcionários, a fim de reter os talentos selecionados na empresa.
Originalidade/valor: de acordo com o conhecimento deste pesquisador e as várias literaturas revisadas, nenhum estudo foi realizado no ambiente nigeriano e, no momento, sobre o efeito do recrutamento e seleção na retenção de funcionários: fator mediador do envolvimento dos funcionários.


Palavras-chave: Recrutamento e Seleção, Engajamento de Funcionários, Retenção de Empregados, Gerenciamento de Talentos, Pequenas e Médias Empresas.


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Copyright (c) 2019

 

European Journal of Applied Business and Management

ISSN: 2183-5594

DOI: https://doi.org/10.58869/EJABM

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