Análise Fatorial Exploratória e de Consistência Interna do Purpose-In-Life Test com Estudantes Brasileiros
Abstract
Objetivo: Esta pesquisa visa analisar o perfil dos estudantes dos cursos de Administração e Engenharia em relação ao propósito de vida, bem como verificar os principais pontos de destaque em relação ao sentido de estar indo na direção certa ou não, sobre a situação atual da vida e seus planos futuros.
Design: uma pesquisa quantitativa com 207 estudantes de uma Instituição de Ensino Superior Pública do Estado de São Paulo (Brasil) para verificar a percepção do propósito de vida, segundo a teoria da Logoterapia de Frankl. O questionário aplicado foi o Purpose-In-Life Test (PIL) que vem se firmando com o principal instrumento para identificar e analisar o propósito de vida. Os resultados foram analisados por meio da Análise Fatorial Exploratória devido à intenção de busca dos fatores mais relevantes para os alunos.
Resultados: Os principais resultados da Análise Fatorial apontam para a presença de dois componentes principais: a excitação na vida e os objetivos de vida. Ambos os componentes respondem por cerca de 45% da variação total.
Implicações práticas: Os dois principais fatores encontrados podem servir como mote e inspiração para os docentes tornarem suas aulas mais atrativas e com melhor comprometimento pelos alunos.
Originalidade: A pesquisa beneficia com conhecimento raro e valioso o campo de ensino e aprendizagem dos cursos de administração e engenharia. O artigo inova ao realizar a pesquisa em uma faculdade nova, com menos de 10 anos de vida e com o processo de identidade organizacional ainda em formação.
Palavra-Chave: propósito de vida, Logoterapia, Viktor Frankl, Cursos de Administração e Engenharia.
[ENG]
Title: "Exploratory Factor Analysis and Internal Consistency of Purpose-In-Life Test with Brazilian Students"
Abstract
Purpose: This research aims to analyze the profile of the students of the Administration and Engineering courses in relation to the purpose of life, as well as to verify the main points of prominence regarding the sense of being going in the right direction or not, about the current situation of life. and your future plans.
Design: a quantitative survey with 207 students from a Public Higher Education Institution of the State of São Paulo (Brazil) to verify the perception of the purpose of life, according to Frankl's Logotherapy theory. The applied questionnaire was the Purpose-In-Life Test (PIL) which has been established as the main instrument to identify and analyze the purpose of life. The results were analyzed through Exploratory Factor Analysis due to the intention to search for the most relevant factors for the students.
Results: The main results of the Factor Analysis point to the presence of two main components: excitement in life and life goals. Both components account for about 45% of the total variation.
Implications: The two main factors found can serve as a motto and inspiration for teachers to make their classes more attractive and better committed by students.
Originality: Research benefits from rare and valuable knowledge in the field of teaching and learning in business and engineering courses. The article innovates by conducting research in a new college, under 10 years old and with the process of organizational identity still in formation.
Keyword: life purpose, Logotherapy, Viktor Frankl, Business and Engineering Courses.
Full Text:
PDFReferences
ABLAE. A, Associação Brasileira de Logoterapia e Análise Existencial. Revista eletrônica. Disponível em:< http://ablae.org.br/>.Acesso em 8 out. 2014.
Aquino, T.A.A.de. (2012), “O latim na obra de Viktor Frankl e suas implicações teóricas”, Revista Logos & Existência, v.1, n.1, pp.65-71.
Aquino, T.A.A.de, Fernandes, A.S., & Araújo, G.de (2012), “Do sagrado de Eliade ao logos de Frankl: um estudo comparativo”, Estudos de Religião, v. 26, n. 42, 119-133, jan./jun.
Araújo, M.A.M., Moreira, K.de A.P., Silveira, L.C., & Braga, V.A.B. (2008), “A Logoterapia e suas relações com os cuidados de enfermagem em saúde”, Rev. Rene. Fortaleza, v. 9, n. 4, p. 158-164, out./dez
Camus, A. (2010), O Mito de Sísifo, Rio de Janeiro, BestBolso.
Carrara, P.S. (2016), “Espiritualidade e saúde na logoterapia de Victor Frankl”, Interações, v.11, n.20, p.66-84, jul./dez.
Coelho Jr, A. G., & Mahfoud, M. (2001), “The Spiritual and Religious Dimensions of Human Experience: Distinctions and Relations on Viktor Frank's Work”. Psicologia USP, v.12, n.2, 95-103.
Crumbaugh, J. (1977), “ The seeking of noetic goals test (SONG): A complementary scale to the purpose-in-life test (PIL)”, Journal of Clinical Psychology, v.33, n.3, 900-907.
Crumbaugh, J., Raphael, M., & Shrader, R. (1970), “Frankl ́s will to meaning in a religious order”. Journal of Clinical Psychology, v. 26, n.2, 206-207.
Crumbaugh.J. (1968), “Cross-validation of a purpose-in-life test based on Frankl ́s concepts”, Journal of Individual Psychology, 24, 74-81.
Crumbaugh, J., & Maholick, L. (1964), “An experimental study in existentialism: The psychometric approach to Frankl ́s concept of Noogénic neurosis”, Journal of Clinical Psychology, 20, 200-207.
Damásio, B.F. (2012), “Uso da análise fatorial exploratória em psicologia”. Avaliação Psicológica, v.11, n.2, pp. 213-228.
Davies, G., Kaassen, D., & Längle, A. (2014), “Purpose in Life Test”. Michalos, A.C. (ed.). Encyclopedia of Quality of Life and Well-Being Research. http://link.springer.com/referencework/10.1007%2F978-94-007-0753-5 Accessed: 03/05/2016
Durlak, J. (1972), “Relationship between individual attitudes toward life and death”, Journal of Consulting and Clinical Psychology, v.38, n. 3, 463.
Dussán, E.M.A., & González, M.A.J. (2016), “La logoterapia y sus claves para afrontar el sufrimiento”, Entornos, v. 29, n. 1, Junio.
Fávero, L.P. et al. (2009), Análise de dados: modelagem multivariada para tomada de decisões, Rio de Janeiro, Elsevier.
Fein, E.B. (1991), Book notes: Sexton Biography. New York Times, 20 de Novembro de 1991. Documento eletrônico disponível em: http://www.nytimes.com/1991/11/20/books/book-notes-059091.html Acessado em: 26/01/15.
Ferreira, F.N., & Marx, R.B. (2017), “O vazio existencial em interface com o uso de drogas sob a ótica da Logoterapia e análise existencial”, Faculdade Sant'Ana em Revista, v.1, 1-13.
Frankl, V. E. (2003), Lo que no está escrito em mis libros, Memórias, Buenos Aires, San Pablo
Frankl, V.E. (2005), Um sentido para a vida: psicoterapia e humanismo. Aparecida, Brasil: Ideas & Letras.
Frankl, V.E. (2007), A presença ignorada de Deus. São Leopoldo, Sinodal, & Petrópolis, Vozes.
Frankl, V.E. (2008), Em busca do sentido: um psicólogo no campo de concentração, São Leopoldo, Sinodal & Petropólis, Vozes.
Frankl, V. E. (1959), Man’s search for meaning: An introduction to logotherapy, Boston, Beacon.
Frankl, V.E., & Lapide, P. (2014), A busca de Deus e questionamentos sobre o sentido, Petropólis, Vozes.
Gallego-Perez, J.F., García-Alandete, J., & Perfez-Delgado, E., “Factores del test Purpose In Life y religiosidad”, Universitas Psychologica, v.6, n.2, May-Ago 2007.
García-Alandete, J., Gallego-Perez, J.F., & Perez-Delgado, E. (2009), “Sentido de la vida y desesperanza: um estudio empírico”, Universitas Psychologica, v.8, n.2, pp.447-454, May-Ago.
García-Alandete, J., Martinez, E.R., Lozano, B.S., & Gallego-Perez, J.F. (2011), “Diferencias asociadas al sexo en las puntuaciones total y factoriales del Purpose-In-Life Testen universitarios españoles”, Universitas Psychologica. v.10, n.3, pp.681-692, Sep-Dic.
García-Alandete, J., Martinez, E.R., & Nohales, P.S. (2013), “Estructura factorial y consistencia interna de una versión española del Purpose-In-Life Test”, Universitas Psychologica, v.12, n.2, 517-530.
García-Alandete, J., Marco, J.H., & Pérez, S. (2017), “Purpose-in-Life Test: Comparison of the main models in patients with mental disorders”, The Spanish Journal of Psychology, v.20, n.31, 1-9.
García-Alandete, J. (2015), “Does meaning in life predict psychological well-being? An analysis using an Spanish versions of the Purpose-In-Life test and the Ryff´s Scales”, The European Journal of Counselling Psychology, v.3, n.1, 1-10.
Hayashi Jr., P. (2016), “Tattvabodha and the hierarchical necessity of Abraham Maslow”, Journal of Management, Spirituality & Religion, v.13, n.2, 82-93.
Haynes, C. (2016), “Identity, transcendence and the true self: Insights from psychology and contemplative spirituality”, HTS Teologies Studies/Theological Studies, v.72, n.4, 1-9.
Hair Jr., J. F. et al. (2009), Análise multivariada de dados, Porto Alegre, Bookman.
Jonsén, E. et al. (2010), “Psychometric properties of the Swedish version of the Purpose in Life scale”, Scandinavian Journal of Caring Science, 24, 41-48.
Khorashadizadeh, F. (2016), “Creation of illness meaning: A central concept of spiritual health”, Evidence Based Care Journal, v.6, n.2, 75-76.
Lima, A.B., & Rosa, D.de O.S. (2008), “O sentido de vida do familiar do paciente crítico”, Rev.Esc.Enferm.USP, v.42, n.3, 547-53
Melton, A. M. A., & Schulenberg, S. E. (2008), “On the measurement of meaning: Logotherapy’s empirical contributions to humanistic psychology”, The Humanistic Psychologist, v.36, 1–14.
Miranda, F.S. et al. (2016), “Prevenção do vazio existencial em adolescentes: perspectiva da logoterapia na escola”, Revista Logos &Existência, v.5, n.1, 73-88.
Ocaña, L. E.C. (2010), “En el principio era el sentido. Reflexiones en torno al ser humano”, Pampedia, n.6, Julio 2009 - Junio 2010.
Perales, P.S., Pérez, S.M., & Mateu, D.N. (2017), “Importance Purpose in Life in reducing aggressive response in adolescence”, The International Education & Learning Review, v.1, 1-7.
Peralta, E., & Silva, M. (2003), Teste dos Objectivos de Vida (PIL-R) in Gonçalves, M., Simões, M., Almeida, L. E Machado, C. (Coords.), Avaliação Psicológica: instrumentos validados para a população portuguesa, Vol.I, Coimbra, Quarteto.
Pereira, I.S. (2007), “A vontade de sentido na obra de Viktor Frankl”, Psicologia USP, v.18, n.1, 125-136.
Pirtle, T., Wang, X., Brown, R., & Lainas, H.L. (2017), “Influence of Wellness course on Meaning-in-Life and Anxiety of counselors-in-training”, Journal of Hispanic Higher Education, Article first published online: July 25. https://doi.org/10.1177/1538192717719131
Pramanik, A., & Modak, A. (2017), “Trouncing noogenic neuroses through Logos: a Logotherapeutic reading of Paul Auster´s The Brooklin Follies”, Rupkatha Journal of Interdisciplinary Studies in Humanities, v.9, n.2, 212-219.
Reker, G. (1977), “The purpose in life test in an inmate population: An empirical investigation”, Journal of Clinical Psychology, 33, 688-693.
Reker, G., & Cousins, J. (1979), “Factor structure; construct validity and reliability of the Seeking of Noetic Goals (SONG) and Purpose in Life (PIL) tests”, Journal of Clinical Psychology .v.35, n.1, 85-92.
Roehe, M.V. (2005), “Revendo idéias de Viktor Frankl no centenário de seu nascimento”, Psico, v.36, n.3., set./dez.
Rosa, E., García-Alandete, J., Sellés, P., Bernabé, G., & Soucase, B. (2012), “Análisis Factorial Confirmatorio de los principales modelos propuestos para el Purpose-In-Life Test em una muestra de universitarios españoles [Factor Confirmatory Analysis of the main models proposed for the Purpose-In-Life Test in a sample of Spanish undergraduates]”, Acta Colombiana de Psicología, v.15, n.1, 67-76.
Sabbag, A.P. Análise Existencial. Disponível em.Acesso >. Acesso em: 8 out.2014.
Sallee, D. T., & Casciani, J. M. (1976), “Relationship between sex drive and sexual frustration and purpose in life”, Journal of Clinical Psychology, v.32, n.2, 273-275.
Santos, F.P.do, & Barbosa, J. (2013), “Espiritualidade e sentido de vida”, Logo & Existência, v.2, n.1, pp.26-36.
Schulenberg, S. E., Schnetzer, L. W., & Bchenan, E.M. (2010), “The Purpose in Life Test-Short Form: Development and Psychometric Support”. J Happ. Studies, 21 November.
Silveira, D.R., & Mahfoud, M. (2008), “Contribuições de Viktor Emil Frankl ao conceito de resiliência”, Estudos de Psicologia, v.25, n.4, pp. 567-576.
Silveira, M.L.da. (2012), “Há coerência entre a vida e a obra de Viktor Frankl?”, Revista Brasileira de Logoterapia e Análise Existencial, v.1, n.2.
Southwick S.M., Lowthert B.T., & Graber A.V. (2016), “Relevance and Application of Logotherapy to Enhance Resilience to Stress and Trauma”. In: Batthyány A. (eds), Logotherapy and Existential Analysis. Logotherapy and Existential Analysis: Proceedings of the Viktor Frankl Institute, Vienna, vol 1. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-29424-7_13
Sobral - Associação Brasileira de Logoterapia. 2014-2016. Disponível em: < http://www.logoterapia.com.br/index.php?id=4>. Acesso em: 5 out. 2014.
Souza, E.A.de. (2012), “A visão de homem em Viktor Frankl”, Revista Logo & Existência, v.1, n.1, pp.50-57.
Thir M., & Batthyány A. (2016), “The State of Empirical Research on Logotherapy and Existential Analysis”, In: Batthyány A. (eds), Logotherapy and Existential Analysis. Logotherapy and Existential Analysis: Proceedings of the Viktor Frankl Institute Vienna, vol 1. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-29424-7_7
Wu, H. T., Hsu, C. C., & Chou, M. J. (2016), “Development self-Transcendence. Scale of Taiwan undergraduate student”, European Journal of Psychological. Research, v.3, n.3, pp. 1-17.
Xausa, I. A.DE M. (2013), A psicologia do sentido da vida, Campinas, Vide Editorial.
Copyright (c)
European Journal of Applied Business and Management
ISSN: 2183-5594
DOI: https://doi.org/10.58869/EJABM
Indexing:
EBSCO | CROSSREF | GOOGLE SCHOLAR | LATINDEX | DRJI | ICI JOURNALS MASTER | REDIB | MIAR
